 |
Gildia Fantastów Wadowicki klub miłośników fantasy i science-fiction
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Pią 12:59, 04 Cze 2010 Temat postu: Dwarf Fortress |
|
|
Chciałbym napisać wam conieco o grze, która przez ostatni tydzień zabrała mi trochę czasu, który w teorii powinienem był poświęcić na sen ;P Przy okazji jest to gra, która w Sieci stała się legendarna przez swoje hardcorowe tzw. 'learning curve'.
Mowa o Dwarf Fortress - najbliżej tej grze chyba do Dungeon Keepera; jest to miks settlersów, simcity i elementów erpegowych, podany na 100% sandboxowej tacy. Coś dla tygrysków, którym znudziło się "click - zbuduj zamek - click - wytrenuj fefnaście żołdaków - click - zabij oponenta". Rozgrywka opiera się o budowanie podziemnej (choć niekoniecznie, ale to dla hardkorowców ) fortecy, w której mieszkać będzie nasza krasnoludzka ekspedycja. Nękać nas będą dzikie zwierzęta, hordy goblinów, koboldy złodzieje, ciężkie warunki atmosferyczne, a także to co kryje się głęboko pod ziemią... nie mówiąc już o samych krasnoludach, które, jeśli nie zapewnić im odpowiednich warunków, dostaną przysłowiowego pierdolca i wybiją nam resztę mieszkańców.
Gra ma raczej ubogą i symboliczną grafikę - wersja oryginalna ma wręcz ASCI, ale jest masa nakładek graficznych. Jest to jeden z elementów, który odrzuca graczy w początkowej fazie - nie mogą się przyzwyczaić do ubogiej grafiki darmowej gry indie, kiedy z internetu mogą ściągnąć coś, co stopi układy graficzne w ich komputerach Ponadto, jednym z elementów nauki grania w tą pozycję, jest umiejętność odszyfrowywania tego co widzimy na ekranie. Dodatkowo, gra posiada dziwaczny interfejs, po którym poruszamy się jedynie przy pomocy klawiatury i masy różnych skrótów klawiszowych (ich listę możemy mieć cały czas wyświetloną z boku ekranu w formie menu) co może wymagać opanowanego swego rodzaju micro management.
Gdzie między tą archaiczną grafiką, trudnością użytkowania i ogromnym skomplikowaniem rozgrywki jest zabawa? Cóż, trzeba pierwsze wiedzieć, iż oficjalna Wiki do Dwarf Fortress ma wpis "Losing is fun!". Jest to niejako filozofia tej gry i konsekwencja każdej zaczętej rozgrywki. Tutaj nie ma ekranu 'The End' 'You won!' czy innego w tym stylu. Rozgrywka jest otwarta, a jedyne co ją może zaończyć to my sami bądź wesoły napis "Your fortress has fallen!". Ale to też nie jest całkowity koniec - fortecę można próbować odbić, bądź wrócić do niej w Adventure mode (nie jestem pewien czym on do końca jest - nie uruchamiałem go jeszcze ;P polecam pogooglać). Jeżeli ktoś grając w tę grę nudzi się, to są trzy możliwości - nie jest to tytuł dla niego (no shit sherlock...) - rozgrywka jest z jakichś powodów za łatwa (za mało goblinów?) - jest się za mało kreatywnym i brakuje pomysłu na "co dalej?".
Biorąc pod uwagę, że gra jest bardzo przyjemna i sprawia wiele frajdy, kiedy już nauczymy się ją obsługiwać i zrozumiemy jej zasadę, najważniejszym etapem jest nauka. A ta mogłaby być bardzo trudna, toteż ktoś wpadł na pomysł stworzenia przygotowanej paczki z grą wraz z zapisanym stanem gry na początku rozgrywki i napisaniu do tego obszernego poradnika.
Oto ów poradnik: [link widoczny dla zalogowanych]
i paczka z grą: [link widoczny dla zalogowanych]
Zestaw ten jest o tyle fajny iż pozwala krok po kroku śledzić poczynania jego autora. Nie jest to takie łatwe w innych przypadkach, ponieważ na początku gry normalnie generujemy CAŁY świat (wraz z jego cywilizacjami, religiami, historią itd.!!!) i wybieramy jego malusieńki fragment by zacząć grę
Polecam także krótki artykuł, jeśli mój opis wydaje się niewystarczający:
http://playthisthing.com/dwarf-fortress
Oficjalne forum DF: [link widoczny dla zalogowanych]
oficjalne wiki DF: [link widoczny dla zalogowanych]
Lazy Newb Pack: [link widoczny dla zalogowanych]
Video-tutorial (do starej wersji): [link widoczny dla zalogowanych]
Mała uwaga - gracze rozróżniają dwie wersje gry (wersji jest więcej, każda ma oczywiście numeryczne oznaczenie): 40d oraz DF2010. Wersja z poradnika to starsza 40d. DF2010 jest obecnie w fazie alfa, ma wiele nowych elementów, wiele rzeczy jest rozszerzonych, lecz jest niestety zabugowana, nakładki graficzne częściowo nie dzialają na chwilę obecną i generalnie zaleca się pozostać przy wersjach starszych. Ja osobiście czekam na wersję poprawioną i wtedy może się przesiądę.
W razie problemów technicznych bądź z samą rozgrywką - pisać! A ja gorąco polecam. I ostrzegam - mnie wciągnęło okrutnie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Geralt_Bialy_Wilk dnia Sob 0:31, 31 Lip 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Kwadrat
Rozkruszek
Dołączył: 25 Sie 2005
Posty: 1027
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wziąć na wino?
|
Wysłany: Wto 15:40, 08 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
kurde, jak tylko odbije się z licencjatusem i sesją to na pewno w to zagram, bo się ostro napaliłem. W każdym razie ściągnąłem to już na dysk
dzięks za reckę na naszym poczytnym portalu ^^
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gacorr
Skórożarłoczek
Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 361
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Południowe Mazury
|
Wysłany: Pią 12:17, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Ktoś nazwał tę grę najlepszym symulatorem państwa ever Grałem dość chwilę w wersję 31.03 z prostą klimatyczną graficzką ułatwiającą orientację (nie mam nic do znaczków ASCI po przygodach z roguelike, ale jak mam możliwość wybieram tilesety bo łatwiej się połapać). Odnalazłem w internecie ten sam poradnik, który tutaj podał imć Geralt i zacząłem drążyć temat i zbocza górskie w poszukiwaniu skarbów i rzadkich minerałów. W grze trzeba tworzyć niemal wszystko od krzeseł, stołów i skrzyń na jedzenie, poprzez broń, mechanizmy pułapek, statuy, aż po rzadkie artefakty (dostajemy komunikat, że dany rzemieślnik zaczyna coś kombinować, a po jakimś czasie tworzy rzadki artefakt - sam spotkałem się z pieczołowicie wykonanym klejnotem, magiczną skrzynią oraz bodajże magicznym puklerzem. Miałem sale biesiadne i kolumny godne Morii, ale podobnie jak tam przyszły gobliny i wszystko zepsuły
Geralt chyba nie wspomniał, że są dwa tryby gry. Oprócz najważniejszego Dwarf Fortress jest też tryb Adventure, który pozwala stworzyć postać i podróżować po swoim losowo wygenerowanym świecie. Niestety nieco daleko temu trybowi do innych rogalików jak Angband czy ADOM.
Oczywiście sercem gry jest jednak tryb Dwarf Fortress. Jak już wspomniano, mamy ten niesamowity generator... wszystkiego. Widzimy na naszych oczach jak stwarza się świat, rozlewają się rzeki, powstają miasta... Możemy zatrzymać generator w pierwszych latach świata, gdy wszystko jest jeszcze dzikie i niezamieszkane, bądź poczekać te tysiąc lat aż pojawi się więcej miast i fortec z którymi będziemy handlować. Zanim rozpoczniemy grę możemy też wybrać "Legends" i poczytać sobie, który bohater zabił jakiegoś potwora, kto gdzie założył miasto itp. Jeśli ktoś bardzo chce może sobie zgrać obraz świata do pliku .bmp . Gra ma też zaimplementowany własny język krasnoludzki dzięki któremu będziemy widzieć jak nazwa naszej fortecy pisze się zarówno po angielsku, jak i po krasnoludzku.
Na koniec kilka słów o grafice. Pomimo, że gra jest przedstawiona w formie dwuwymiarowej, jest tak naprawdę grą trójwymiarową Np jeśli przebijemy dno jeziora woda zacznie się realistycznie rozlewać po korytarzach czy też lać w dół po zboczach. Ba w nowych wersjach gry takie (oczywiście kontrolowane) przebijanie dna jezior jest potrzebne, aby użyźnić glebę pod ziemią i móc sadzić podstawowe pożywienie - grzyby.
Do gry istnieje kilka różnych wizualizerów, np Stonesense który współpracuje z grą i generuje obraz naszej fortecy w dwuwymiarowym rzucie izometrycznym. Są też wizualizery 3D, ale to o których czytałem pozwalały jedynie na oglądanie swojej fortecy, bez nanoszenia ruchu krasnoludów jak w Stonesense. No, ale trzeba zobaczyć, jakie cuda tworzą fani w tej grze. Podałbym linki, ale dzisiaj mam jeszcze blokadę z racji tego, iż jestem nowy na forum. Zainteresowanych odsyłam do google gdzie wystarczy wpisać "Dwarf Fortress visualizer" i oglądać fortece.
Grę można tylko polecić i życzyć cierpliwości w jej rozgryzaniu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Pią 14:05, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Ja gram w starego DF, póki nowy nie pozbędzie się paru ważnych bugów (w stylu nie działający marksdworfs). Dawno już nie grałem, ale to gówno wciąga jak bagno i jak już myślisz, że bardziej nie może, to coś Cię łapie za kostkę i ciągnie jeszcze głębiej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gacorr
Skórożarłoczek
Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 361
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Południowe Mazury
|
Wysłany: Pią 15:06, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Też muszę sobie jakąś starą wersję pobrać, głównie dlatego, że z moją wersją nie były kompatybilne żadne wizualizery. A chciałoby się zobaczyć swoje dzieło w pełnym 3D.
Może pokaż jakieś screeny ze swojej twierdzy Geralcie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Pią 15:35, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Moja twierdza to rozwinięcie tego projektu z poradnika. Nic szczególnego. Muszę zrobić coś od nowa ;D
Nie ogarniam tylko wodnych elektrowni w tej starej wersji :/
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gacorr
Skórożarłoczek
Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 361
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Południowe Mazury
|
Wysłany: Pią 15:39, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Ja ogarniam dopiero połowę rzeczy ;D Ta gra jest zbyt olbrzymia, żeby ją ogarnąć trzeba by rok grać bez przerwy. Może ja zbuduję coś od nowa i się podzielę ^ ^
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Pią 16:27, 23 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
jeżeli znajdę czas, żeby zrobić coś od nowa to też się podzielę
No DF2010 jest olbrzymie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Nie 16:15, 25 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Właśnie stworzyłem nowy świat w starym DF i wyruszyłem budować twierdzę... ale gdy dotarłem na miejsce, które geolodzy określili na bardzo korzystne, okazało się, że wokoło... jest kompletnie płasko! Trzeba będzie zacząć odrazu kopać w dół
EDIT:
O lol, ale skucha. Zapomniałem wziąć siekierek trzeba zacząć od nowa
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Geralt_Bialy_Wilk dnia Nie 16:24, 25 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Czw 2:44, 29 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
na forum DF jest wideo-tutorial, nie wiem jak mogłem go nigdy nie zauważyć ;]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ponadto, ściągam właśnie najnowszą wersję (0.31.12), ponieważ naprawiono military system
EDIT:
dodałem kolejny link do pierwszego posta; Newbie Lazy pack; mamy tam gotową paczkę z najnowszą wersją gry, całkiem przyjemnymi tilesetami i różnymi dodatkowymi programami; między innymi Dwarf Therapist, który jest następcą Dwarf Managera - bardzo przydatne narzędzie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Geralt_Bialy_Wilk dnia Sob 0:33, 31 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Wto 17:25, 07 Wrz 2010 Temat postu: |
|
|
Postanowiłem opuścić moją aktualną fortecę (zamieszkiwaną przez ~150 dwarfów i Duke'a) i zacząć grę w nowym, bardziej ekscytującym ( more Fun! ) miejscu Tak więc moim oczom ukazał się napis "Your strenght have been broken", a twierdza została opuszczona. Czas przenieść się więc kilka lat w przód ;]
Wybrałem region o dwóch strefach;
Pierwsza:
Tropical Grassland
Temp.: Hot
Trees: Sparse
Other Vegetation: Moderate
Surroundings: Untamed Wilds
Druga:
Rocky Wasteland
Temp.: Hot
Trees: Scarce
Other Vegetation: Scarce
Surroundings: Untamed Wilds
Kwadrat 2x2
Startowych krasnali i ewkipunek dobrałem ręcznie
Tak więc zaczyna się historia twierdzy Ucatatham Nomoloncuatkosak Thedak (co po naszemu można przetłumaczyć jako Beerfrocused the Godly Geared Beer-Drinker of Clans).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Nie 12:50, 17 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Jest już wersja 31.16. Naprawiono trochę błędów.
paczka z grą i różnymi uprzejmniającymi bajerami: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|