|
Gildia Fantastów Wadowicki klub miłośników fantasy i science-fiction
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Wto 21:16, 18 Sie 2009 Temat postu: O tworzeniu postaci |
|
|
Napiszę teraz trochę o tworzeniu postaci. Wszyscy gracze już mniej więcej wiedzą kim będą ich postacie. Zostało nam tylko wybrać mechaniczne aspekty.
Jak napisałem wcześniej, nie zobaczycie kart postaci. Rzucanie kośćmi jest prawie niemożliwe na forum, więc za wszystkie decyzje losowe będę odpowiadał ja. Ze swej strony mogę tylko dodać, że nigdy nie "słodzę" rzutów, że nie zmieniam. Podobnie w tej grze na forum, nie będę w żaden sposób starał się ułatwiać (ani specjalnie utrudniać). Będę starał się reprezentować wolę fortun.
Dokładniej o samej grze ryzyku i decyzjach napiszę w innym poście.
Wracając do postaci.
Najlepiej determinującą cechą postaci, dającą bezpośrednie wyczucie o szansach powodzenia akcji, jest ranga. W l5r ranga odpowiada poziomowi postaci, w znaczeniu im wyższa ranga tym postać bardziej kompetentna, oświecona, znacząca. Rangę można zdobywać w trzech podstawowych klasach samurajów:
dworzanin
shugenja
bushi
Typowy samuraj który skończył szkołę klanu będzie więc: bushi [1]
Typowy dworzanin który zajmuje się sprawami klanu będzie: dworzanin [3].
Wszystkie postacie w grze będą miały rangę z zakresu 1-8. Oznacza to że najwyższą dostępną rangą jest 8. Jest tylko jedno ważne rozróżnienie, w danej szkole możliwe jest zdobycie tylko rangi 5. Dodatkowe rangi muszą być wybrane z innych szkół, ścieżek i szkół zaawansowanych.
Czyli bushi który osiągnął wszystko w swojej szkole i zaczął zajmować się polityką będzie wyglądał tak - bushi [5] dworzanin [3].
Kolejna ważna sprawa, nie można pod żadnym pozorem łączyć bushi i shugenja. To po prostu niemożliwe. Ktoś kto poświęcił się mieczowi nie zrozumie fortun, kto zna imiona wszystkich kami nie będzie największym szermierzem.
Ranga decyduje o kompetencji danej postaci. bushi 2 ma przewagę nad bushi 1. Różnica jednej rangi to tylko przewaga. Różnica więcej niż jednej rangi to generalnie zwycięstwo.
Musicie zdecydować jaką rangę (i jaką kombinację bushi/dworzanin, dworzanin/shugenja) posiadają wasze postacie.
Ranga 1 to ktoś świeżo po szkole klanowej. Bushi może startować w Topazowych Mistrzostwach.
Ranga 2 to typowy samuraj, który dobrze zna się na rzeczy. Bushi drugiej rangi może z powodzeniem służyć za strażnika swojego dajmio.
Ranga 3 to dobrze wykształcona elita. Bushi zazwyczaj na tym etapie radzą sobie z większą ilością przeciwników.
Ranga 4 oznacza pełnię zdolności. Bushi może startować na urząd Szmaragdowego Championa.
Ranga 5 to mistrzostwo. Bushi zostaje ogłoszony wielkim mistrzem, służy swojemu klanowi jako nauczyciel innych bushi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Śro 21:54, 19 Sie 2009 Temat postu: Szkoła - techniki i umiejętności |
|
|
Ranga sama w sobie mówi tylko jak potężna jest dana postać. Ale każda ranga to także kolejne tajniki szkoły/szkół postaci. Bushi i dworzanie dostają kolejne techniki, po jednej na każdą rangę w szkole, shugenja dostają dodatkowe zwoje z czarami.
Dlatego ważne jest także jaką szkołę dana postać skończyła.
W skrócie - szkół jest całkiem sporo. Jak ktoś w tym nie siedzi, to można się pogubić. Generalizując, każdy wielki klan ma swoją szkołę dworską, dojo szermierki i akademię shugenja a także dodatkową mniej znaną szkołę, zazwyczaj bushi. Mniejsze klany zazwyczaj mają jedną własną szkołę (z 5 rangami, a nie tak jak we wcześniejszych edycjach l5r trzema). Dodatkowo dochodzą szkoły rodzin cesarskich, roninów, unikalnych szkół np. tengu, nagi, czy wreszcie gajinów.
Każda szkoła daje także odpowiednie umiejętności. Dla uproszczenia, zastosujemy proste rozwiązanie - albo dany samuraj zna umiejętność albo nie. Czyli odrzucimy wartości liczbowe (bo nie macie kart postaci a warto wiedzieć np. czy dana postać potrafi napisać wiersz).
Postaram się dopasować szkoły dla waszych postaci.
Mirumoto Musashi -
Mirumoto Bushi
walka z wakizashi w lewej ręce, sprawia że niezwykle trudno wrogowi zadać cios, tworzy groźnego samuraja z DWOMA ostrzami naraz. Ułatwia walkę z wieloma wrogami naraz.
Mistrz miecza Mirumoto
bardziej "osobista" szkoła, nastawiona na pojedynki i walkę z jednym, za to bardzo silnym, przeciwnikiem.
ciekawostka:
zamiast samurajem możesz zagrać jednym z wytatuowanych mnichów. Zamiast technik, dostajesz wraz ze wzrostem rangi kolejne magiczne tatuaże.
Yoritomo Ryuouta
Szkoła "dworska" Yoritomo
dość nietypowe podejście do etykiety Rokuganu. Dworzanin Yoritomo zdobywa wszystko czego potrzebuje dwoma sposobami. Kupuje przysługi, a czego nie może kupić wymusza.
ciekawostka:
zawsze możesz wybrać inną szkołę dworską, np. klanu Skorpiona.
Kitsune Seihookei
Szkoła shugenja Kitsune
szkoli wyjątkowych shugenja, każdy z nich potrafi rozmawiać z duchami zwierząt. Kolejną unikalną zdolnością jest wyczuwanie granic między światem śmiertelnych a krainą zwierząt Chikushudo.
ciekawostka:
zmiennokształtny - np. Kitsune Nie masz szkoły, ani nawet klanu. Zamiast tego masz dwie naturalne postacie ludzką i zwierzęcą (np. lisa)
Kakita Shigeru
Szkoła Kakity - mistrzowie pojedynków iaijutsu. Droga miecza i doskonałości.
Daidoji Yojimbo - ochroniarz, wpisuję tylko dlatego, że to moja ulubiona szkoła ze wszystkich
ciekawostka
uczeń kenku - na pół mitycznej szkoły tych magicznych istot.
Bayushi Saiko
Szkoła Bayushi - jak skorpion, szybki, precyzyjny i groźny. Finty, trucizny i wszystko co tylko trzeba, by pokonać wrogów klanu.
ciekawostka:
shinobi?
Także każda z postaci może mieć rangi w jednej/więcej szkół wypisanych powyżej. Jak podejmiecie decyzje, podopisuję jakie umiejętności dane postacie posiadają.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sword
Przędziorek
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wce
|
Wysłany: Pią 6:09, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
ja juz miromoto wybralem wiec potwierdzam wybor raz jeszcze
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwadrat
Rozkruszek
Dołączył: 25 Sie 2005
Posty: 1027
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wziąć na wino?
|
Wysłany: Pią 15:36, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Ale Łukaszu zabiłeś mi klina... Zmiennokształtny kusi . Muszę się jeszcze dobrze zastanowić, bo jak rozumiem jutro muszę dać odpowiedź
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Miki
Skórożarłoczek
Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 257
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Mars
|
Wysłany: Pią 17:28, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
A na shinobi byś się zgodził xD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Pią 22:32, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Spoko, damy radę. Planów nie zmieniam - jutro zaczynam z kampanią. Ponieważ żaden z graczy jeszcze nie zdecydował na rangę czy szkołę, gra będzie się toczyła dość powoli . W każdym razie nie zakładam, że wszyscy gracze zaczną w tym samym czasie, niektóre postacie mogą trochę poczekać (biorę pod uwagę że Kamos zacznie grać we wrześniu). W każdym razie jutro zaczynam pisać. Wy jako gracze, musicie stworzyć do końca postacie. Dopiero wtedy możecie dołączyć do gry. Nie pisałem o tym jeszcze ale mam kilka pomysłów na dołączenie innych postaci do dyspozycji graczów, tyle że stworzonych całkowicie przeze mnie. Te postacie będą kolejnymi zagadkami do rozwiązania - informacje o nich będą przekazywane tylko przez wiadomości prywatne, dyskrecja obowiązuje. Zobaczymy jak to wyjdzie. Ja jestem całkiem podekscytowany, mam nadzieje że wy też, choć ostatnio aktywność na subforum prawie zerowa...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kwadrat
Rozkruszek
Dołączył: 25 Sie 2005
Posty: 1027
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wziąć na wino?
|
Wysłany: Pią 23:05, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
tak czy owak byłbym za 2 rangą. Mogę poznać jakieś szczegóły zmiennoksztatnej postaci?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Pią 23:16, 21 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Wyślę jutro na priva.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Sob 7:58, 22 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Ja zostanę przy dworskiej szkole Yoritomo. Jeśli nie jest to przeszkoda, to wybrałbym rangę 2 (szkolenie ukończone "jakiś czas temu", jednak nie są powierzane mu zadania przez które odpowiedzialny jest za całą rodzinę/klan).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Miki
Skórożarłoczek
Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 257
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Mars
|
Wysłany: Sob 14:24, 22 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Zatem zmieniłbym w postaci tylko to ze byłby ninja rangi 2
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sword
Przędziorek
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wce
|
Wysłany: Sob 19:39, 22 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
startujmy juz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Sob 22:28, 22 Sie 2009 Temat postu: Honor |
|
|
Honor
Nic tak nie definiuje samuraja jak jego honor. Poznaj honor swojego przeciwnika, a zdobędziesz nad nim sporą przewagę, bo ludzie zależnie od swojego honoru postępują w określony sposób. Wiesz, że twój wróg jest bez honoru - to wiesz że gotowy jest na wszystko.
Honor przedstawiony jest na skali 1-5
Honor 1
"Nie warto mu ufać"
Ktoś z honorem na poziomie 1 nie przejmuje się tym co inni powiedzą. To osoba pragmatyczna, kierująca się doraźną korzyścią. Gotowa na zmianę zdania, taktyki, poświęcenie znajomości, wymuszenie przysługi. Stereotypowy Skorpion albo Krab.
Honor 2
"Tego należy oczekiwać"
Honor na poziomie 2 to typowy samuraj. Rozumie potrzebę zachowania twarzy, zna bushido, jest religijny (trochę w stylu "praktykujący, ale nie wierzący" ). Honor krępuje jego zachowania, ale tylko w stosunku do przełożonych. Znacznie bardziej od swojego honoru ceni życie i własne samopoczucie.
To wartość najczęściej spotykana, najwięcej samurajów ma 2 honoru.
Honor 3
"Silny duchem"
Na tym poziomie postać ma już swój "kręgosłup moralny". Jest gotowa na poświęcenie w imię zasad (ale w granicach rozsądku). Jest wierna swoim towarzyszom, nie kłamie, nie oddaje się niehonorowym zajęciom, choć dalej jest w niej jeszcze miejsce na jedną słabość. Nawet gdy lubi hazard, gejsze, pojedynki, to stara się zachować umiar i twarz, nie próbuje oszukiwać w grze, z gejszami przebywa dla towarzystwa a nie cielesnych uciech, nie zabija swoich przeciwników. Wielu samurajów chciałoby mieć taki poziom ale tak naprawdę zostaje on w sferze marzeń - dalej siedzą na poziomie drugim
Stereotypowy Lew ma honor na poziomie 3
Honor 4
"Dusza niczym miecz"
Honor na poziomie czwartym graniczy z fanatyzmem. Bushido przestaje być drogowskazem, staje się drogą. Postać z honorem 4 jest gotowa w każdej chwili na udowodnienie swoich przekonań. Nawet kosztem własnego życia. Postawiona przed wyborem, wybierze honor, nawet jeśli straci przy tym własny tytuł, przyjaciół, czy w końcu życia w najbardziej dosłownym znaczeniu. Ta postać się nie waha, wie jak postępować. Jednocześnie jest dość mocno ograniczona nakazami i zakazami społeczeństwa Rokuganu. Łatwo przewidzieć co zrobi bardzo honorowa postać. Z drugiej strony honorowy samuraj bez problemu oprze się próbie łapówki, uwodzenia, czy zmiany zdania. Inni ludzie instynktownie rozpoznają wielkość osobowości takiego samuraja. Traktują go z należnym go szacunkiem. Wiele drzwi, zamkniętych dla zwykłych ludzi, stoi przed nim otworem.
Honoru 4 nie spotyka się na codzień. Wielkie postacie Rokuganu, dajmio klanów, cesarz - to postacie z wysokim honorem, ale nawet oni nie zawsze aż tak wysoko zachodzą.
Honor 5
"Silny tysiącem przodków"
W tym momencie zaczyna się dziać legenda. Postać o takim honorze nie poświęca życia dla swojego honoru, jej życie TO honor. Zupełnie oddanie, pełne poświęcenie, akceptacja swojej śmiertelności, otwartość, gotowość na najgorsze, pogodzenie się ze światem. Co najciekawsze, postacie o takim honorze odzyskują trochę swobody w swoich decyzjach. Bowiem każda decyzja jest honorowa. Nie przekraczają żadnych norm czy wskazań, oni sami są drogowskazami dla innych.
Jest jeszcze jedna kategoria honoru, ale jest tak podła że nie mieści się w skali, i opiszę ją osobno.
Honor 0
"Pies bez czci i wiary"
Ktoś z honorem 0 to podły człowiek, czasem nawet nie człowiek a ledwie heimin (pół-człowiek). Bez honoru możliwa jest każda zdrada, każda podłość, złośliwość i zbrodnia. Samuraj który spadnie tak nisko, że straci poziom 1 honoru, przestaje być samurajem. Nikt mu nie zaufa, otacza go aura podejrzliwości. Sam też nie jest gotowy nikomu zaufać, mierzy innych swoją miarą.
Wszyscy nie samuraje mają poziom honoru 0. Ale oni się z nim urodzili, nikt od nich niczego nie oczekiwał. Jeśli ktoś kiedykolwiek osiągnął poziom 1 a potem upadł i stracił honor, staję się kimś zupełnie innym niż kupiec czy chłop.
Zasada honoru
W każdym momencie gdy powodzenie jakiejś akcji twojej postaci może zależeć od jej honoru, masz prawo do testu honoru. Oznacza to, że twój honor zastąpi twoją obecną rangę (lub doda do rangi gdy ta jest wyższa niż 5). Czyli nawet początkujący bushi, ranga [1] z honorem 4 ma szansę pokonać w pojedynku wroga z rangą bushi [3], JEŻELI sprawa dotyczy honoru i gracz zadeklarował test honoru.
Jedynym ograniczeniem stosowania tej zasady jest fakt, że nieudany test honoru (gdy jednak bushi nie wygra tego pojedynku) spowoduje utratę honoru.
Normalne zasady honoru z l5r obowiązują, czyli honor zmienia się w czasie gry zgodnie z działaniami postaci.
Nawias kwadratowy przy honorze np. Honor [3] oznacza honor postrzegany, tzn. wartość jaką można wywnioskować z zachowania danej postaci. Niektórzy BN mogą mieć zupełnie inną wartość! Oznacza to że jako gracze też możecie udawać inną wartość przed BN. Jedno ostrzeżenie - częste udawanie prowadzi w dłuższym czasie do wyrobienia sobie danych nawyków, jak udajesz kogoś bardziej honorowego niż jesteś, powoli odkrywasz w sobie prawdziwy honor!
Wybierzcie wartość honoru dla swoich postaci
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez muin dnia Nie 3:27, 23 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Geralt_Bialy_Wilk
Rozkruszek
Dołączył: 29 Sie 2005
Posty: 2004
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Twoje koszmary...
|
Wysłany: Nie 0:10, 23 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
czy biorąc pod uwagę to co napisałeś na końcu, można, jako BG mieć np. Honor [2] (1)?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
sword
Przędziorek
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: wce
|
Wysłany: Nie 2:39, 23 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
to ja chce [2] (3)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
muin
Mechowiec
Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Portmarnock
|
Wysłany: Nie 3:25, 23 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Jak najbardziej można. W przypadku Ryuouta będzie to oznaczało że to gotowy na wiele dyplomata, który potrafi zachować pozory.
Musashi jest honorowy, ale mało kto to zauważa. Ew. próbuje ukryć przed gangiem Futago swoje cnoty. Przy testach honoru liczy się oczywiście wartość właściwa a nie udawana. W tych testach nie można udawać, każdy kto uczestniczy w danym teście ma szansę poznać prawdziwe oblicze.
Generalnie jak masz honor 1 to nie opierasz swojego działania na honorze. Aha, granie z honorem 1 to już jazda po bandzie. Łatwo przekroczyć granicę i stracić twarz. Wtedy postać przestaje być samurajem!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez muin dnia Nie 3:30, 23 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|