Forum Gildia Fantastów
Wadowicki klub miłośników fantasy i science-fiction
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PIC

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gildia Fantastów Strona Główna -> RPG / Legend Of The Five Rings - Forum Edition 2009
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muin
Mechowiec



Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Portmarnock

PostWysłany: Nie 21:21, 20 Wrz 2009    Temat postu: PIC

Pomysł wzięty z Burning Wheel. Nie wiem jak Wam się będzie podobał, ale może właśnie takiego skupienia potrzebujecie jako gracze.

Jest to tylko propozycja, do przemyślenia i zastanowienia.

Każda z postaci będzie definiowana trzema osobnymi kategoriami. Te kategorie to Przekonania, Instynkty i Cechy.


Przekonania (Believes)
to dokładnie to, w co dana postać wierzy. Po części motywacja, po części cel, po części styl życia. Definiując przekonania, dajecie innym graczom, czyli również mi, informację co jest najważniejsze dla danej postaci.
Przykładem przekonania może być:

"Szkarłatne Oko jest przeklęte, dla dobra Rokuganu musi zostać wysłane poza znany świat"

"Mój mistrz poprosił mnie o wysłanie Szkarłatnego Oka"

"Szkarłatne Oko jest niebezpieczne, zanim je wyśle, spróbuję dowiedzieć się o nim jak najwięcej"

"Może i Oko powinno zaginąć, ale najpierw sprawdzę czy Futago to oszust"

Jak widać, tem sam motyw może być zupełnie inaczej postrzegany przez daną postać (w przykładzie jest to oczywiście Seihookei).

Dla równowagi podam kilka możliwych przekonań dla Musashi:

"Futago mnie zdradził, nigdy mu już nie zaufam, doprowadzę do jego upadku"

"Tak naprawdę jestem Szmaragdowym Namiestnikiem, w głębi duszy gardzę piratami"

"Pokażę tym piratom, że jest coś ważniejszego niż złoto - honor!"

"Dowiem się, jakie interesy miał ten shugenja z parszywym Futago"

... i wiele innych możliwości. Takich przekonań wybieracie dla postaci trzy. Dobrym pomysłem jest napisanie jednego o marzeniach/przyszłości, jednego dotyczącego obecnej sytuacji i ostatniego o czym tylko chcecie, byle pokazywało jaka ta postać jest ("Chłopi mają ciężkie życie, próbuję nie dokładać im kłopotów").

Dodatkowe, czwarte przekonanie, jest trochę innego charakteru. Jest to raczej filozofia klanu, samurajów, postawa wobec świata, ale nie postaci a grupy z której się wywodzi (czyli właśnie klanu, szkoły, rodziny etc.)

"Niebiański Porządek jest wieczny, każdy ma w nim miejsce"
"Chłopi urodzili się by służyć"
"Fortuny sprzyjają odważnym"
"Honor odróżnia samurajów od reszty świata"
"Tylko klan Żurawia wie czym jest prawdziwa etykieta"
"Nitten (szkoła dwóch ostrzy Smoka) jest najdoskonalszą drogą do oświecenia"


Instynkty (Instincts)
to wszystkie akcje, które podejmuje postać bez myślenia, bez mrugnięcia okiem, ZAWSZE. Inną możliwością są czynności, których nie robi nigdy. Albo tylko pod pewnym warunkiem. Ta część PICu, da mi większą swobodę przy opisywaniu zachowań Waszych postaci. Jeśli dana postać posiada instynkt "Nigdy nie rozstaję się ze swoim mieczem", to nawet gdy zaatakuje cię ktoś w saunie, będziesz miał przy sobie ostrze. Inny przykład "Odmawiam, gdy ktoś proponuje mi sake" oznacza, że ZAWSZE będzie dana postać odmawiać.
Instynkty dają Wam, graczom, możliwość wpłynięcia na daną scenę nawet wtedy, gdy to ja, czy inna postać opisuje grę. Piszesz instynkt "Śpię z jednym okiem otwartym (w znaczeniu, bardzo czujnie), i nawet gdy będziesz padał na twarz, twój sen łatwo będzie można przerwać.

Instynkty to broń obusieczna - w końcu posiadacz miecza będzie miał kłopty np. z wizytą u dajmio, albo wejściem do dobrej gospody. Dopiero deklaracja, że dana postać działa przeciw swojemu instynktowi, może zlikwidować jego stały, niezmienny efekt.

Każda postać wybiera trzy instynkty. Można je dość łatwo zmieniać w czasie gry. O tym na końcu. Instynkty to szybkie i natychmiastowe reakcje. Prostota w ich tworzeniu to postawa. Nie ma co wymyślać cudów:

"NIGDY nie ufam nieznajomym"
"Nie ufam nikomu"
"ZAWSZE sprawdzam czy miecz jest naostrzony"
"JEŚLI ktoś mnie atakuje, uciekam!"

Jeszcze jedno, instynkt nie musi być koniecznie "przydatny" w grze. Może równie dobrze opisać postać, dodać jej koloru.

"Zawsze mam przy sobie parasol"
"Gdy jestem trzeźwy, to jestem zły"
"Zawsze się przechwalam"


Cechy (Traits)
trzecim (i ostatnim) elementem są cechy. Cecha to coś szczególnego, oddzielającego daną postać od innych. Wasze postacie już mają dwie cechy - zarówno przewaga, jak i słabość są właśnie cechami. Cechy nie są ani dobre, ani złe. Po prostu są. Może się okazać że dana cecha będzie raczej pomocna (ulubieniec przodków, szczęściarz, szybki), może się okazać że będzie przeszkadzać (wrogowie, ktoś depcze mi po piętach, kulawy, poważna rana). Ale generalnie służą do opisania postaci. Nie ma limitu cech, ale jeśli zdecydujemy się na PIC, to ja wybiorę Waszym postaciom cechy. Mój typ na dzisiaj to:

Kitsune Seihookei: przyjazne fortuny, kłopoty z bliskimi, zmiennokształtny, ciekawski, wielkie serce (zdobyta w czasie gry)

Mirumoto Musashi: samuraj, ukryta tożsamość (udaje ronina, tak naprawde SN), przodkowie nad nim czuwają, niezaleczona rana (zdobyta w czasie gry)

To tylko przykłady, nic wyrytego w kamieniu.
Dajcie znać co o tym myślicie, jeśli pomysł się Wam podoba, dodajcie w tym wątku wasze pomysły na PIC. Jeśli będziemy z tego korzystać, napiszę w jaki sposób można PIC zmieniać i jak można dostać dodatkowe bonusy..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sword
Przędziorek



Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: wce

PostWysłany: Wto 19:05, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Hmmm, taki dobrze rozbudowany PIC sprawi że wiesz, będziesz grał sam, muin Laughing No bo skoro wiadomo co nasze postacie zrobią, jakie mają odruchy to możesz spokojnie tworzyć wszystkie sceny i w zgodzie z naszych postaci charakterem budować wszystko Cool

Z resztą pierwsze moje skojarzenie było "nie podoba mi się to", no bo postać zmienna jest, elastyczna, a w końcu takie stałe cechy mogą sprawić że Twoja sadystyczna natura wpuści nas w tarapaty hehe i instynkt "zawsze odpowiadam pięknym za nadobne" sprawi że w danej scenie śmiertelnie obrazimy jakiegoś Czempiona i łeb stracimy. Czy coś takiego.
Nie, ja tam bota nie chcę mieć, wystarczy że sam z siebie robię dziwne rzeczy :>

Ale inicjatywa dobra jest. Może np. styl walki - np. sadysta, sprawi że zrobią się piękne sceny siekania gościa kilkoma szybkimi, powierzchownymi cięciami zanim ten spadnie na ziemię w potwornych konwulsjach, zamiast jednego śmiertelnego ciosu itp.
No jest to inicjatywa do podjęcia, ale jak dla mnie w mniej ważnych aspektach jak zachowania, sposób bycia, to już nasza kwestia w odgrywaniu postaci. Takie jest moje zdanie przynajmniej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
muin
Mechowiec



Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 212
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Portmarnock

PostWysłany: Wto 22:01, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Spoko, tylko założenia PICu są trochę inne - jak nie wiesz, co zrobiłaby twoja postać, patrzysz na PIC i masz odpowiedź. To mają być wskazówki mówiące, co dla gracza jest najważniejszego w tej postaci.

Co do elastyczności - wspomniałem tylko o tym, nie wchodziłem w szczegóły - możliwe jest zmienianie instynktów i przekonań a także głosowanie nowych cech. Nie wnikałem aż tak bardzo w szczegóły (i dalej nie zamierzam Very Happy).

Jest jeszcze jedna ważna część PICu - gracze dostają nagrodę również za granie przeciw swoim przekonaniom. Nie chciałem o tym pisać od razu, bo bałem się, że będzie niepotrzebne zamieszanie.

EDIT: Jeszcze jedna ważna uwaga. Instynkt to coś oczywistego, nad czym postać nie myśli. "Zawsze odpowiadam pięknym za nadobne" to nie instynkt. Za bardzo rozciągnięte w czasie, za bardzo ogólne. Już prędzej można by uznać to za przekonanie, ale też moim zdaniem za ogólne.

Instynkt to zabezpieczenie dla gracza. Żeby się nie okazało że na nocną przechadzkę po niebezpiecznej dzielnicy nie zabrałeś ze sobą lampy ("zawsze zabieram ze sobą lampę"), albo gdy napadną cię na przechadzce bandyci miał drogę ucieczki ("przed każdą walką sprawdzam jakie są możliwości wycofania się"), albo żeby w tej przechadzce towarzyszył ci ochroniarz ("nie ruszam się bez ochroniarza").

Jedna czynność, która pasuje do postaci, jest łatwa do identyfikacji, prosta, nie wymagająca jakiegoś strasznego skupienia. To jest instynkt. Działa zawsze, nawet jak w swoim opisie działań o tym nie wspomniałeś.

Mam nadzieję, że trochę wyjaśniłem lepiej niż w pierwszym poście.

Btw. Ja też nie jestem przekonany czy tego potrzebujemy, to tylko propozycja dla graczy którzy np. nie mogą się zdecydować co robić dalej.

Teoretycznie patrzysz na przekonania i wiesz co chcesz robić dalej.
Patrzysz na instynkty i masz jakieś zabezpieczenie przed zakusami prowadzącego.
Patrzysz na cechy i widzisz, czym dana postać różni się od innych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez muin dnia Wto 23:06, 22 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Gildia Fantastów Strona Główna -> RPG / Legend Of The Five Rings - Forum Edition 2009 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin